V. K. Jonyno galerijos ekspozicija

V. K. Jonyno galerija
V. K. Jonyno galerija

Lietuvai atgavus nepriklausomybę išeivijos menininkai savo gimtinę, Lietuvą, aplankydavo vis dažniau. V. K. Jonynas 1944 m. pasitraukė į prancūzų okupuotą teritoriją, Freiburgą, vėliau į Jungtines Amerikos Valstijas, kuriose gyveno ir kūrė. Menininkas didžiąją savo kūrinių kolekciją padovanojo Lietuvai. V. K. Jonyno galerijoje, kurią suprojektavo architektas A. Kančas, eksponuojami menininko sukurti tapybos, grafikos, knygų iliustracijos, vitražų, skulptūros kūriniai, taip pat duris atveria asmeninės menininko erdvės su autentiškais daiktais.

V. K. Jonyno darbo kambarys atkurtas vakarinėje galerijos pusėje, pirmajame aukšte. Savo darbo kambariu menininkas naudojosi 1989–1997 m. vasarodamas Druskininkuose. Patalpos apdaila autentiška: XX a. 9–10 dešimtmečiui būdingas parketas, sienų, lubų, langų ir durų dizainas bei šviestuvai. Kambaryje eksponuojamas paties V. K. Jonyno išsirinktas darbo stalas, pagamintas XX a. dešimtojo dešimtmečio pradžioje Ukmergės baldų fabrike, Lietuvoje. Šalia stalo didžiulis popieriaus ritinys, skirtas litografijos kūriniams atspausti. Ant stalo V. K. Jonyno kurtų sakralinių pastatų eskizai. Darbo kambario sienas puošia V. K. Joyno brėžiniai (iš kairės į dešinę): Matulaičio slaugos namų koplyčios Putname (JAV) interjero ir vitražų projektai (kalkinis popierius, pieštukas); Šv. Antano bažnyčios Pensilvanijoje (JAV) apdailos projektas (1971, kalkinis popierius, pieštukas); Sakralinio pastato projekto dublikatas (popierius); Liturginių reikmenų brėžiniai Dieviškosios Apvaizdos Lietuvių katalikų bažnyčiai Mičigane (JAV), (1973, popierius, pieštukas).

V. K. Jonyno miegamasis įkurtas rytinėje galerijos pusėje. Šiuo miegamuoju menininkas naudojosi 1989 – 1997 m. vasarodamas Druskininkuose. Miegamąjį sudaro trys patalpos: miegamasis, drabužinė bei vonios kambarys. Patalpų apdaila autentiška: XX a. 8–9 dešimtmečiui būdingas parketas, radiatoriai, langų ir durų dizainas bei šviestuvai. Kambaryje eksponuojamas paties V. K. Jonyno išsirinktas baldų komplektas „Zunda-5“, kurį sudaro: dvigulė lova su daiktinėmis, trijų durų spinta su veidrodžiu, dviejų durų spinta, veidrodis ir du pufai daiktams susidėti. Virš lovos eksponuojamas Vytauto Kazimiero ir Janinos Kazimieros dukters Giedros portretas. Akimirka užfiksuota Giedros ir Samuelio vestuvių dieną Čikagoje, Jungtinėse Amerikos valstijose. Ant stalelio prie veidrodžio eksponuojami menininko asmeniniai daiktai: akiniai, maldaknygė, nuotraukų albumas, įteiktas giminaičių 70-ojo gimtadienio proga. Ekspoziciją papildo ant pufo esanti liaudies motyvais marginta juosta, dovanota Vytautui Kazimierui Jonynui Vinco Kudirkos mokyklos bendruomenės. Šalia lovos – lagaminas ir iš medžio išdrožta lazda – pagrindiniai kelionių pagalbininkai. Ant spintos kabo menininko švarkas ir kaklaraištis. Miegamojo sienas puošia autoriaus ir jo antrosios žmonos, dailininkės, kūriniai: iš kairės V. K. Jonyno akvarelės darbas „Vėjo malūnas ties jūros įlanka“ (1970). Toliau – V. K. Jonyno žmonos Irenos Griežės-Jonynienės akvarele ir tušu atlikta abstrakcija bei V. K. Jonyno medžio raižinys „Nuėmimas nuo kryžiaus“ (1950).

V. K. Jonyno studija įkurta vakarinėje galerijos pusėje, antro aukšto palėpėje. Šia studija menininkas naudojosi 1989 – 1997 m. vasarodamas Druskininkuose. Patalpos apdaila autentiška: XX a. 9–10 dešimtmečiui būdingas parketas, sienų, lubų, langų ir durų dizainas bei šviestuvai. Prie lango suprojektuota didelė pakyla pozuotojams. Patalpoje eksponuojami V. K. Jonyno asmeniniai daiktai: kairėje pusėje stovi pilka dėžė, kūriniams saugiai keliauti didelius atstumus, kiek toliau – nedidelė tamsiai raudonos spalvos spintelė su stalčiais, įvairioms smulkmėms susidėti, ant jos – natūralios odos dėklas piešimo ir tapybos priemonėms, šalia spintelės stovi V. K. Jonyno molbertas, kūrybai ne tik studijoje, bet ir pleneruose. Ant molberto eksponuojamas V. K. Jonyno kūrinys „Žaliųjų pievų ilgesys“, sukurtas po apsilankymo Dzūkijoje. V. K. Jonyno galerijos studija mielai naudojosi kitų sričių menininkai. 2004 metais Druskininkuose organizuotame tapybos plenere „Raigardas“ ši studija tapo laikinąją menininko Stasio Eidrigevičiaus kūrybos rezidencija. Kūrybinės savaitės metu menininkas, dirbantis tapybos, grafikos, fotografijos bei teatro srityse, sukūrė fotografijų ciklą „Mėlynasis stalas“.