su muziejaus lankytojo bilietu.
Ukrainietės architektūros istorikės ir fotografės Myroslavos Liakhovych fotografijų paroda „Išlikusi architektūra: Lvivo modernizmas tarpukariu“.
Šioje parodoje pristatomi keli ryškiausi Lvivo modernizmo pavyzdžiai – nuo visuomeninės iki gyvenamosios paskirties architektūros. Šie pastatai ne tik rodo savo laikmečio architektūros pasiekimus, bet ir pasakoja architektų ir buvusių ar dabartinių gyventojų istorijas. Be nuotraukų, tekstų ir archyvinių brėžinių, parodoje taip pat pateikiama vaizdinė medžiaga, sukurta pagal Lvivo modernizmo pastatų 3D skenuotus vaizdus. Skenavimo metu sukurtas ir garso įrašas, kuriame – pastatų ir jų aplinkos fonas.
Lvovas, įsikūręs prie Lenkijos rytinio pasienio (dabar Ukrainos miestas Lvivas), buvo urbanistinio avangardo eksperimentų centras, kuriame derėjo tarptautinis stilius ir vietiniai architektūriniai metodai, atspindėję to meto dvasią. XX a. 3 ir 4 deš. daugiatautė miesto bendruomenė siekė išreikšti save ir vienytis pasitelkdama modernistinę architektūrą. Mieste buvo įgyvendinama daug architektūrinių projektų – biurų pastatų, mokyklų, ligoninių, darbininkų klubų, sakralinių pastatų ir gyvenamųjų namų. XX a. 3 deš. Lvive vyravo Art Deco stilius, dažnai su neoklasicizmo ar istorizmo elementais, tačiau XX a. 4 deš. dauguma pastatų buvo statomi funkcionalizmo, modernistiniu – tarptautiniu, ekspresionizmo ir kt. stiliais.
XX a. 4 deš. antroje pusėje nuotaikos mieste smarkiai pasikeitė – Europa grimzdo į nacizmo, totalitarizmo ir antisemitizmo bedugnę, artinosi dar vienas pasaulinis karas, kuris prasidėjo 1939 m. rugsėjį. Karo metu neliko 90 proc. miesto gyventojų: lenkai buvo iškeldinti, žydus išžudė naciai, ukrainiečiai buvo deportuoti arba nužudyti sovietų. Nepaliesti liko tik pastatai, slepiantys užmirštų žmonių vardus ir istorijas bei prarastą miesto tapatybę. Nuo 2022 m. vasario 24 d., beveik po šimtmečio, Lvive vėl pasigirdo oro pavojaus signalai, prasidėjo išpuoliai, atsirado mirties baimė ir priverstinė migracija. Rusų invazija palieka naujus ženklus ant modernistinių pastatų, o kartais juos griauna.
Parodos ir projekto „Lvivas. Modernizmo architektūra“ autorė architektūros tyrinėtoja ir fotografė – Myroslava Liakhovych.
Projektą „Modernizmo laikotarpio objektų ir istorijų išsaugojimas Ukrainoje“ (vadovas – prof. dr. Laurentas Stalderis) rėmė Ciuricho ETH, jis buvo sukurtas kaip vasaros mokykla Charkivo architektūros mokyklos (šiuo metu įsikūrusios Lvive, Ukrainoje) studentams.
3D vaizdai atlikti architektūros teorijos katedroje ETH Ciuriche M. Liakhovych iniciatyva, remiantis jos tyrimų projektu. Videomedžiagą parengė Pan Hu ir Meghan Rolvien (station+) pagal Lvivo modernizmo pastatų lazerinius vaizdus.
Pagrindinis pramoninis partneris – SKEIRON 3D Scanning (Lvivas, Ukraina). Pastatų skenavimą koordinavo Daria Ozhyganova (Charkivo architektūros mokykla.
Myroslava Liakhovych reiškia nuoširdžią padėką bendradarbiams ir partneriams:
Rytų ir Vidurio Europos miestų istorijos centrui (Lvivas, Ukraina) – už suteiktą archyvinę medžiagą, Lvivo paveldo biurui – už paramą ruošiant skaitmeninius vaizdus, Andriui Bondarenko („House of sound“, Lvivas, Ukraina) – už garso įrašus, taip pat Kasapui Orkunui (Ciuricho ETH Statybos paveldo ir išsaugojimo katedra), Vandenabeelei Louisui (Ciuricho ETH Pastatų archeologijos ir statybos istorijos katedra).
Parodos rengėjai: Galaunių namai-muziejus
Renginys viešas, gali būti filmuojama ir fotografuojama. Dalyvaudami renginyje sutinkate būti matomi renginio nuotraukose, vaizdo įrašuose ir esate informuoti, kad šios nuotraukos, vaizdo įrašai gali būti skelbiami viešai.
Paroda veikia: 2024 06 08 – 08 31